تفتح لك نوافذ على معلومات قد تهمك كما أهمتنى فى كافة المجالات

الأحد، 13 مايو 2012

عالج نفسك من الاكتئاب

إذا كنت حاسس إنك مكتئب مش طايق نفسك ولا حد جنبك ، حاسس إنك مش قادر تعمل حاجه مفيدة وإن المستقبل قاتم والدنيا سوده ، سووووده كحل ، تعالى على نفسك شويه ، وحاول تقرأ إيلى جاى ( أنا كتبت المهم ببنط أكبر) :

1- قرر أنك تغير حياتك وأعرف الحقائق ديه كويس قوى ( أعرف أن حياتك ديه شىء مهم برغم الصعاب إ يلى فيها / أعرف أنك مش   هتقدر تغيير فى إيلى حواليك بس هتقدر بإذن الله تغير من نفسك ) .

2- تجاهل أصدقائك السلبيين الشكاكين ومتشائمين وكثيرى الشكوى وصاحب أصدقاء إيجابين سعداء ومتفائلين وعندهم هدف فى الحياه( هدف يخدك قدام مش يجيبك لورا فى الخير طبعا ً ) .

3- أعرف المقولة ديه كويس (أنت مصدر سعادتك وشقاءك ) لو مش عجباك خد ديه ( تحمل مسئولية أفكارك وأعمالك ) ، بمعنى إذا كنت  بتفكر إنك تقدر تعمل حاجه هتقدر إن شاء الله والعكس صحيح لو مين قالك إنك تقدر وحلفلك بكده وأنت مش عندك القناعة بذلك مافيش فايده .

4- قرارك مهما كان صح أو غلط ، جيد أو سيىء ، هى حياتك ولازم تعشها أنت غير متعمد تقوم بالخطأ طبعا ً ، ولا إيه ؟ ، قال رسولنا المصطفى سيدنا ( محمد ) صلى الله عليه وسلم  فيما معناه ( أخطئوا واستغفروا ، وأحسنوا واستبشروا ) ده يكون شعارك ، فلا تقوقع نفسك مارس حياتك بشكل طبيعى ولا تخاف من أحد أو حاجة إلا الله طبعاً .

5- بناءا ً على ماسبق ، إيلى هتفكر تعمله أو عملته والحمد لله هتزيد ثقتك بنفسك ويزيد تقدير الذات عندك.

6- أخرج أشترى نوته ملاحظات تبقى معاك فى كل مكان ولو عندك أجندة صغيره يبقى عال ، وإبدأ بتتبع أفكارك السلبية وأكتبها أول ما تيجى على بالك ويكون ذلك لمدة أسبوع فيها هتعرف إيه بالظبط إيلى بيضايق حضرتك وبكده نعمله ضبط وإحضار، معايا ولا روحت فين ؟ أعرف ان كل واحد فينا عنده الأفكار السلبيه ديه ولذلك عليك ترديد التالى : 
 ( أنه ليس خطئى  / لا ألوم أحدا ً على ذلك  / أنا الشخص الوحيد إيلى يقدر يغير ذلك /أعرف إن التغيير محتاج وقت / هأعمل بمنتهى قوتى لأغير ذلك وسأضعه هدفاً لحياتى ).

7 -  كن صديقا ً لذاتك وتعاطف معها ، وده هو المفتاح السحرى للمكتئب هو أن يتكلم مع نفسه بإيجابيه ويتعاطف معها وأعرف أن الأفكار السلبية عادة وليست طبيعة عندك ، بمعنى أنك عودت نفسك على أن تفكر بهذا الشكل ( كالإدمان )، عليك أن تستبدل هذه الأفكار بإيجابية متفائلة هادفة .

8 - أفضل الأوقات لتغيير الأفكار هو فى اللحظة إيلى بتخطر على بالك وبعد تدوينها ، أكتب الفكرة البديلة بجانبها وحتى ولو مش صح أو غريبة ، وإذا وجدت صعوبة فى ذلك تخيل إيه ايلى ممكن صديقك المقرب ( الأنتيم ) يقوله لك من أفكار ، قاوم الأحباط والمشاعر السلبية .

9 - أعتقد فى هذه المقولة ( أنت من تعتقد أنه أنت ) إذا أعتقدت أنك سعيد ستكون سعيدا ً ، جذابا ً ، ناجحا ً ،متحملا ً للمسئولية .

10- عندما تسقط ، أرفع رأسك من الأرض ، وأستمر فى المحاولة ، أعلم أنك لن تحصل على كل ما تريد بسهولة فهناك صولات وجولات مع الحياة ، فكن محارباً فى الحياة وحرر نفسك واستعن بالله ولا تعجز .


أطعمة تحارب الجوع والبدانه

نلاحظ أن هناك أشخاص يتناولون كمية متوسطة من الطعام فيشعرون بالشبع بينما يحتاج أخرون إلى كمية أكبر من الطعام ليشعروا بالشبع  ديه حاجه يسميها العلماء (مقاومة الشبع ) فيها لا يشعر الانسان بالشبع لأن الاشارات الصادرة عن المعده والأمعاء والخلايا الدهنية بالشبع تحتاج إلى وقت أطول لتصل إلى المخ .

وهذا يعنى أن الوزن المثالى يرجع إلى حد كبير لعوامل بيولوجية ، وفى هذه الحالة يجب تناول أطعمة مشبعة للانسان مثل :
   ( الحساء " شوربة " -  السلطة  -  اللحم الأحمر الخالى من الدسم   -  الدجاج 
        " الفراخ "- السمك -الخضروات - الفواكه - البقول - الحبوب الكاملة ) .

أما الأغذية الدسمة والوجبات السريعة فتعد خطراً على الصحة ،  وكذلك الخبز الأبيض والأرز الأبيض فهم يزيدون الوزن ويرفعوا السكر فى الدم بسرعة ثم يعود فيهبط ولا يرتفع مرة أخرى فيشعر الفرد بالجوع وتبدأ المأساة .

ولذلك ينصح العلماء بالتالى :
1 - تناول طعام الفطور من ( الكربوهيدرات - البروتينات - القليل من السكريات والدهون ) تحميك من الجوع وتسرع من عملية الأيض أى حرق الدهون .

2- تناول طعامك فى طبق صغير ، فتأكل أقل .

3- أشرب قبل الطعام الكثير من الماء أو الشاى( بدون سكر طبعاً ) لتملأ معدتك .


4- أضيف التوابل أو الأعشاب أو الليمون أو الخل لتعطى مذاق جيد بدون سعرات حرارية .

5 - أحمل الفواكه والخضروات معك عند خروجك من المنزل .

6 - لا تحرم نفسك من الحلويات فخذ أقل القليل لتعش سعيداً .

مواضيع ذات صلة
ريجيم ينزل 7 كيلو فى أسبوع